Saitko soiton puhelinmyyjältä? Tyyppi tyrkytti oikein agressiivisesti jotain lehteä? Nyt saisit vielä nopean päättäjän etuna viidet sukat kaupanpäälle. Yritit sanoa jotain katkeamattoman litanian väliin, mutta soittaja vain jatkoi ulkoa opeteltua myyntipuhetta. Kiitit ja suljit puhelimen. Sinusta tuntui, että tyyppi halusi vain nopeasti rahastaa sinulla.
Oletko puolestaan etsinyt jotain tiettyä tarviketta ja lopulta mennyt erikoistuneeseen myymälään. Siellä henkilö on palvellut sinua hyvissä aikeissa. Hymyilevä myyjä on kiireettömästi kuunnellut sinua ja sitten kertonut, että et tarvitse etsimääsi vaan tämä toinen vaihtoehto on oikeasti parempi sinun hommaan. Mietit miten mahtava fiilis käynnistä jäi. Myyjällä oli mielessään sinun parhaasi. Suosittelet myymälää ja myyjää tuttavillesikin.
Millaista on nykyajan myynti? Se ei ole perinteistä painostamista. Kukaan ei halua tulla myydyksi. Nykymyynti on ostamaan auttamista. Kun hyvä myyjä auttaa halua ostaa heräämään, ihminen haluaa tulla palvelluksi hyvillä aikeilla. Pitää tulla tunne, että voi kysyä tyhmiltäkin tuntuvia kysymyksiä.
Yleisesti kuulee, että myyjät ajattelevat vain rahaa. Ei, homma ei oikeasti toimi niin. Myyjä joka ajattelee aidosti asiakkaan auttamista, lopulta tekee eniten rahaa. Niin hullulta kuin se kuulostaakin. Auttamisen täytyy olla täysin aitoa. Ihminen tunnistaa hyvin toisen ihmisen syvimmät aikeet.
Sitten vielä se hinta. Me kiinteistönvälitysalalla toimivat usein kuulemme, että ihmiset keskustelevat välityspalvelun hinnasta. Joku myy asunnon itse ja säästää paljon rahaa – monenlaisia tarinoita kuulee.
Liian halpaa palvelua ei yleensä kannata ostaa, sillä halpaan hinnoitteluun on aina syynsä. Jos kiinteistönvälittäjä hinnoittelee palvelunsa liian halvaksi, välittäjä ei voi sisällyttää sopimukseen kaikkea tarvittavaa parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi.
Vaikka kampauksen voi tietysti tehdä itsekin – maksaisitko kampaajalle mieluummin 30 euroa aivan kamalasta lopputuloksesta kuin 60 euroa loistavasta?