Miten kiinteistönvälitys näyttäytyy ihmisille? Vahva vaikutelma tulee mediasta. Kun viihdeohjelmissa seurataan julkkisvälittäjän menestystä ja toilailujakin, käsitys kiinteistönvälittäjän työstä vääristyy. Toisaalta lehdistä voi lukea pieleen menneistä talokaupoista, jotka herättävät pelonsekaisiakin tunteita.
Kenelle kannattaa antaa oma koti välitettäväksi? Kenen käsiin luovutttaisi usein arvokkaimman omaisuutensa? Tehtävä ei aina ole ihan helppo. Kun tutkii internetin asuntoilmoituksia, silmissä saattaa vilistää asuntokuvien tarkkaan asetellut kukkamaljakot ja toisaalta välittäjien suuret lupaukset.
Todellinen kuva välittäjästä piirtyy omasta asiakaskokemuksesta. Ammattitaitoinen välittäjä on asiat osaava asuntokaupan ammattilainen, joka antaa arvokasta apua ja tukea myyjän ja ostajan suuressa päätöksessä. Kun tälläinen moniosaaja palvelee asiakkaitaan suurella sydämellä ja tehokkaasti, häneen luotetaan ja asiakkaat suosittelevat häntä muillekin.
Teknologia tulee luultavasti automatisoimaan ison osan asuntokaupan rutiinitöistä lähitulevaisuudessa. Tämä on hyvä asia, sillä näin välittäjälle jää enemmän aikaa kasvokkain tapahtuvaan palveluun ja asiantuntijaosaamista vaativaan työhön. Hyvä välittäjä tuntee lakipykälät, osaa kertoa taloyhtiön tilanteesta selkokielellä, tuntee kiinteistötekniikkaa ja paljon muuta.
Mistä tällaisen välitystyötä koko sydämellään tekevän moniosaajan tunnistaa? Kannattaako valita välittäjä, jolla on käyntikortissa eniten alaan liittyviä titteleitä. Koulutus on tärkeää, mutta pelkkä asiantuntemus ei yksin riitä. Pelkkä LKV-pätevyys ja muut suoritetut tutkinnot eivät vielä tee hyvää välittäjää. Rehellisyys, suuri sydän ja palveluhalu on jokaisen välittäjän tärkeimpiä ominaisuuksia. Välittäjä on luotettava ja osaava asuntokaupan neuvonantaja, jolta saa erinomaista palvelua.
Mistä sitten erinomainen palvelu ja hyvä asiakaskokemus koostuvat? Asuntokauppojen jälkeen säännöllisesti kerättävissä asiakaspalauteissa korostuvat usein seikat, joiden mukaan välittäjä on huomioinut erilaiset elämäntilanteet ja välittäjällä on ollut oikea-aikaista hienotunteisuutta. Välittäjä on pitänyt aktiivisesti yhteyttä asiakkaaseen myyntiprosessin aikana ja asiat on tehty määrätietoisen huolellisesti. Välittäjää on ollut helppo lähestyä ja hänellä on ollut aina aikaa auttaa.